To, że sufit nie musi być monotonnie gładki czy biały architekci wiedzą od dawna, ale poza fajnym designem, dzięki kolorystyce może być też modny. Producenci sufitów podwieszanych mają bowiem do zaproponowania sufity w najmodniejszych w tym roku kolorach – spokojnej szarości i w żółtym energetycznym odcieniu.
Pantone Color Institute™ jako kolory roku 2021 postawił na skrajności, czyli szary kolor PANTONE 17-5104 Ultimate Grey oraz energetyczną soczystą barwę żółtą – PANTONE 13-0647 Illuminating. Jak wyjaśniają eksperci instytutu to połączenie nadziei i hartu ducha. Odniesienie do zmian jakie na świecie przyniosła pandemia. Współgranie pozytywnej, wesołej, słonecznej mocy i stonowanej, solidnej szarości przypominającej kolor kamieni, których wyblakły wygląd podkreśla zdolność przetrwania próby czasu.
Architekci poszukujący najmodniejszych w tym sezonie barw mają w czym wybierać. Także wśród akustycznych rozwiązań sufitowych. Knauf Ceiling Solutions ma w swojej ofercie właśnie takie szare i żółte panele sufitowe. Na instalację takiej kolorystyki zdecydowali się już wcześniej wybrani inwestorzy. Czyżby przewidzieli trendy?
Szary i żółty w praktyce
Metalowe panele akustyczne w odcieniu szarości zainstalowano m.in. lobby warszawskiego biurowca Prime Corporate Center zrealizowanego przez Golub GetHouse. Poza elegancką kolorystyką współgrającą z kamienną posadzką kluczowa była również trwałość sufitu. Dlatego architekci wspólnie z inwestorem zdecydowali o wyborze sufitu Metal BH-300, ale składającego się z paneli. Takie modułowe rozwiązania daje bowiem możliwość szybkiego i bezproblemowego demontowania paneli, by obsługa techniczna budynku w razie potrzeby mogła dostać się do urządzeń i instalacji zlokalizowanych pomiędzy sufitem podwieszanym, a stropem.
Na szare barwy postawili też projektanci wnętrz w hotelu Moxy w Centrum Koneser w Warszawie. Z uwagi na industrialny charakter wnętrza zlokalizowanego w jednym z budynków zrewitalizowanego kompleksu fabrycznego z końca XIX wieku na suficie nie zainstalowano jednak pełnego sufitu. By nie zasłaniać stropu oraz biegnących nad głowami instalacji technicznych, a jednocześnie zadbać o przyjazną dla użytkowników akustykę i design architekci zdecydowali się na wykorzystanie wolnowiszących wysp sufitowych z serii Optima Canopy. Szarość paneli akustycznych stapia się z kolorystyką stropu i aluminiowych rur wentylacji wyeksponowanych nad głowami. Sufity jednak nie tylko mają wyglądać, ich główne zadanie to poprawa akustyki – pochłaniają niechciane dźwięki, których w hotelowym lobby z kawiarnią nie brakuje.
Wyspy sufitowe poprawiające akustykę w różnych odcieniach i kształtach dostępne są takie w linii Topiq
Z kolei modny w tym roku „żarówkowy” żółty mogą zdobić zarówno panele akustyczne na suficie. Takie rozwiązanie pojawia się m.in. w strefie restauracyjnej jednej z niemieckich uczelni. Nad głowami użytkowników siedzących przy stołach zawieszono żółte panele akustyczne o falującym kształcie z linii Optima Curved Canopy. Czasem jednak barwy żółte pojawiają się na ścianach jak m.in. w siedzibie firmy Stanley Black & Decker w Polsce. Kolory roku 2021 pojawiły się we wnętrzu sali konferencyjnej. Ściana ma słoneczny odcień. Z kolei wykładzina podłogowa ma kolorystykę ponadczasowej szarości, ale dynamikę nadają jej schodzące ze ściany żółte pasy, energicznie „wbijającymi” się w spokojną powierzchnię szarej podłogi. Uzupełnieniem designu i funkcjonalności sali spotkań są białe, akustyczne sufity, które wspólnie z pionowymi listwami oświetlenia uzupełniają jako trzeci odcień wystrój wnętrza. Białe panele w szaro-żółtym pomieszczeniu bez okien pełnią dodatkowo – poza funkcją dekoracji i poprawy akustyki – jeszcze jedną rolę, pomagają doświetlić salę, gdyż charakteryzuje je poziom odbicia światła 87%.