Bywa, że stereotypowo uznajemy się za „ścisłowców” lub „humanistów”. Podział ten nie jest jednak w pełni jednoznaczny, a początek roku stanowi dobrą okazję, by spróbować swoich sił w czymś zupełnie dla nas nowym. Spełniać można się z sukcesami w bardzo różnorodnych dziedzinach, nawet zupełnie ze sobą niezwiązanych – dowodzą tego absolwenci programu naukowego ADAMED SmartUP, skierowanego do młodzieży w wieku 14-19 lat.
W minionym roku w ramach postanowień noworocznych 22 proc. Polaków planowało zdobyć kolejne umiejętności do pracy, a 16 proc. znaleźć nowe hobby[1]. Inspiracji w tym zakresie mogą dostarczyć nastolatkowie biorący udział w programie ADAMED SmartUP: choć specjalizują się przede wszystkim w naukach ścisłych i przyrodniczych, to prezentują też ogromną różnorodność innych zainteresowań – od gier planszowych, przez jazdę figurową na łyżwach i taniec towarzyski, po układanie kostki Rubika na czas. Największą popularnością wśród tych ambitnych uczniów cieszy się jednak czytanie książek (wskazuje je 81 proc.) oraz oglądanie filmów i spektakli teatralnych (odpowiednio 80 i 44 proc.).
Umysł ścisły, dusza artysty
Co piąty młody naukowiec zadeklarował, że w wolnym czasie pisze – opowiadania, wiersze, felietony czy bloga[2]. Prawie co czwarty (23 proc.) wybrał odpowiedź „rysuję, maluję, zajmuję się grafiką komputerową”. Jeszcze więcej gra na instrumentach lub komponuje – bo prawie co trzeci z nich (32 proc.).
Nastolatkowie korzystają też z pozytywnego wpływu aktywności fizycznej na ludzki organizm. Ponad połowa badanych ćwiczy na siłowni lub w domu (52 proc.), a aż 59 proc. deklaruje, że uprawia sport indywidualnie (biega, jeździ na rowerze, chodzi na ściankę wspinaczkową). Okazuje się więc, że „ścisłowcy” znajdują czas, by zadbać nie tylko o kondycję umysłową, ale także i fizyczną.
– Jeśli chce się osiągnąć w jakiejś dziedzinie sukces, nie trzeba rezygnować z innych, różnorodnych zainteresowań.Sport lub gra na instrumencie mogą pomóc w wykorzystaniu naszego potencjału intelektualnego, także jeśli chcemy go ukierunkować na nauki ścisłe i przyrodnicze. Jako organizatorzy programu ADAMED SmartUP rozumiemy, jakie korzyści wynikają z uczenia się nowych rzeczy. Dlatego też na naszym corocznym obozie naukowym organizujemy szereg „nienaukowych” zajęć, a przede wszystkim zachęcamy naszych uczestników do dzielenia się swoimi pasjami – podkreśla Kierownik programu ADAMED SmartUP, Martyna Strupczewska.
Nowe wyzwania na 2021 rok
Pomocne w spełnieniu swoich postanowień może być świadome stawianie sobie celów i korzystanie z metody małych kroków. By przeczytać w ciągu roku więcej książek, dobrze rozpocząć od przeczytania pierwszej już w styczniu, być może korzystając z listy poleceń innych osób np. młodych naukowców.
Z kolei uczniowie chcący rozwijać swoje pasje i pogłębiać wiedzę z ulubionego przedmiotu, mogą zagrać w grę online dostępną na stronie adamedsmartup.pl. Pomoże im ona w kształtowaniu umiejętności analizowania danych oraz kreatywnego rozwiązywania problemów, a być może stanie się też przepustką do fascynującego świata nauki. To także początkowy etap rekrutacji do programu stypendialnego ADAMED SmartUP, który pozostaje otwarty dla nastolatków w wieku 14-19 lat jeszcze do 15 stycznia włącznie. Użytkownicy, którzy zdobędą najwięcej punktów w grze przejdą do dalszego procesu kwalifikacyjnego, by zawalczyć o miejsce na tegorocznym letnim obozie naukowym.